godlo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Głód wiedzy prowadzi na wyżyny moralne, intelektualne i społeczne."

prof. Andrzej Waksmundzki

Szkoła Podstawowa im. prof. Andrzeja Waksmundzkiego w Ostrowsku

e-Dziennik

libruslogo

Kalendarz roku szkolnego

rok szkolny 2018 19

aktywna

narodowy czytelnictwa


spinka1

LIFE - IP MAŁOPOLSKA


1

prof. Andrzej Waksmundzki

Waksmundzki

Certyfikaty szkoły

Budowa naszej szkoły

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

"Balladyna" - lektura w pudełku


Kolejną metodą pracy z lekturą jest “lektura w pudełku”. Technika ta, podobnie jak lapbook, pobudza kreatywność uczniów. Pozwala pokazać indywidualny odbiór dzieła literackiego. Uczniowie klasy 8 pierwszy raz pracowali tą techniką. Wykonali prace do lektury „Balladyna” Juliusza Słowackiego. Efekty pracy były wspaniałe, a treść dramatu została lepiej zapamiętana.

  • 20181004_134209
  • 20181004_134243
  • 20181005_081132
  • 20181005_081234
  • 20181004_134253
  • 20181004_134217
  • 20181005_081108
  • 20181010_132824

Zalety książki


17 zalet książki:

1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.

2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.

3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.

4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.

5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.

6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.

7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.

9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności.

10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.

11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.

12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.

13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.

14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.

15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.

16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.

17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.

 

Fragment artykułu „WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY” dr Dorota Grabowska

https://www.ore.edu.pl/component/phocadownload/file/3154-wplyw-czytania-na-rozwoj-dzieci-i-mlodziezy

Galicyjska Jesień Literacka


5 października w ramach XXVII Międzynarodowej Galicyjskiej Jesieni Literackiej Gminna Biblioteka Publiczna w Waksmundzie wraz ze Szkołą Podstawową im. prof. Andrzeja Waksmundzkiego w Ostrowsku pod patronatem Wójta Gminy Nowy Targ  zorganizowała  koncert słowno-muzyczny. Gośćmi spotkania byli: Andrzej Żmuda – dziennikarz, poeta, krytyk literacki i wydawca; dr Eva Antoshchenko Muckowa – poetka, krytyk literacki i eseistka; Oksana Chuckhlib- pisarka, dziennikarka; Andrzej Grabowski- literat.

Inicjatorem dorocznych literackich spotkań, odbywających się w wybranych miastach Małopolski i Podkarpacia, jest od lat Andrzej Grabowski, poeta i prozaik, Kawaler Orderu Uśmiechu, autor książek dla dzieci i młodzieży. 

W  tegorocznym spotkaniu odbywającym się w naszej szkole uczestniczyli: wójt Gminy Nowy Targ p. Jan Smarduch, dyrektor szkoły p. Dorota Ostwald, dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Waksmundzie p. Maria Bednarczyk, uczniowie starszych klas wraz z nauczycielami. Zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać utworów poetyckich czytanych czy też śpiewanych przez autorów polskich i zagranicznych.

 

  • DSCN5712
  • DSCN5671
  • DSCN5698
  • DSCN5705
  • DSCN5706
  • DSCN5682
  • DSCN5677
  • DSCN5668
  • DSCN5714
  • DSCN5686
  • DSCN5673
  • DSCN5702

Informacja o projekcie NPRCz


W bieżącym roku nasza biblioteka szkolna otrzymała dotację i przystąpi do realizacji projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2014–2020.

 

Celem NPRCz jest stworzenie warunków dla wzrostu czytelnictwa w Polsce poprzez realizację  programów stworzonych przez instytucje, które zdecydowały się  ubiegać  o fundusze na zakup książek.

Nasza  szkoła przystąpiła do realizacji tego przedsięwzięcia.  Opracowany został szkolny projekt zgodny z wymogami postawionymi przez MKiDN, został zatwierdzony  i szkole przyznano dofinansowanie na zakup książek. Będą one zakupione zgodnie z oczekiwaniami i zainteresowaniami czytelników.  

Podchody z książką w plecaku


27 lipca 2017r., w ramach współpracy Szkoły Podstawowej i Biblioteki Publicznej w Ostrowsku, miały miejsce podchody terenowe, w których udział wzięło 18 dzieci.

Uczestnicy podzieleni zostali na dwie drużyny: ,,Czarne Stopy” czyli tych, którzy pozostawiali ślady i wskazówki w terenie oraz na ,,Poszukiwaczy” czyli tych, którzy rozwiązywali zadania i tropili. Pierwsza drużyna, kierowana przez p. Urszulę  Dębską-Cięzobkę, rysowała znaki kredą na asfalcie, układała strzałki z patyków, zostawiała rekwizyty do odszukania w trawie, wieszała zadania na gałęziach drzew. Wszystkie czynności wykonywali sprawnie i zwinnie, gdyż obawiali się ,,Poszukiwaczy”, wspieranych przez p. Monikę Luberdę. Ci z kolei wyruszyli 30 minut później, zaopatrzeni w notes, długopisy i wytężone zmysły. Sporo czasu zajęło im odnalezienie pierwszego zadania i jego wykonanie (policzenie wszystkich okien w szkole od strony drogi), ale nabierali wprawy z każdym nowym zmaganiem. Do najciekawszych należało: zrobienie wianka z kwiatów zebranych na łące, ułożenie wierszyka o wakacjach, znalezienia rymów do podanych słów, przeliczenia sumy lat wszystkich uczestników grupy, odnalezienia zgubionego buta dziadka, czy pozbierania rozsypanych owoców babci, a także muszelek. Dzieci robiły też napis miejscowości z gałązek modrzewia i pamiątkowe zdjęcia.

Nie mogło oczywiście zabraknąć dobrej książki, dlatego ,,Poszukiwacze”, dając czas na odejście pierwszej grupie, poznały uroczych małych mieszkańców wsi Valleby - Lassego i Maję, który prowadząc swoje biuro detektywistyczne pomagają komendantowi miejscowej policji z rozwikływaniu różnych zagadek. Tym razem inspektorowi trudności sprawiła sprawa tajemniczych zaginięć książek z biblioteki. Do samego końca nie było takie oczywiste, który z bohaterów był winien. Na szczęście dzieciom udało się wpaść na trop, a sam winowajca został ułaskawiony. Z kolei ,,Czarne Stopy”, oczekując przybycia drugiej grupy, tych samych bohaterów poznało w innych okolicznościach.

Obie drużyny spotkały się na wspólnym ognisku, po którym posileni i wypoczęci wyruszyli w drogę powrotną.

  • 20561798_1479517525447536_407759289_n
  • 20504162_1479517672114188_2086587967_n
  • 20536095_1479517438780878_123763377_o
  • 20562008_1479517692114186_1982955440_n
  • 20590540_1479517435447545_223368020_o
  • 20562632_1479517625447526_706641739_n
  • 20563087_1479517522114203_658345709_n
  • 20535916_1479517415447547_1824172859_o
  • 20590852_1479517412114214_1067926975_o
  • 20527323_1479517655447523_1886243013_n
  • 20614607_1479517708780851_894859932_n
  • 20542836_1479517358780886_563137515_o

  • 20562008_1479517492114206_349949607_n
  • 20504065_1479517478780874_632440631_n
  • 20561747_1479517482114207_667827597_n
  • 20504227_1479517545447534_2105503869_n

 

Lekcje z lekturą


W maju uczniowie klasy VI w ramach zajęć języka polskiego wykonywali makietę wyspy opisanej w książce Ireny Jurgielewiczowej „Ten obcy”. Uczniowie, pracując w oparciu o tekst lektury, mieli w grupach jak najwierniej odtworzyć miejsce akcji powieści. Najważniejsze jednak było to, by uczniowie doskonalili umiejętność współpracy w grupie, potrafili przejąć odpowiedzialność za powierzone im zadanie. Praca przebiegała bardzo sprawnie, budząc szereg emocji. Dzięki temu powstały barwne i ciekawe makiety. Do ich wykonania uczniowie wykorzystali przeróżne materiały: bibułę, piasek, plastelinę, patyczki, masę solną, a nawet kamienie czy gałązki drzew i krzewów. Jedna z prac została wykonana z „jadalnych” materiałów: ciasta biszkoptowego, czekolady, kwiatów cukrowych, rurek waflowych. Po zakończeniu zajęć nastąpiła degustacja „jadalnej makiety”.

  • 20170519_102159
  • 20170519_100953
  • 20170519_101157
  • 20170519_100215
  • 20170519_095944
  • 20170519_100523
  • 20170519_102138
  • 20170519_101303
  • 20170519_101037
  • 20170519_100140
  • 20170519_100129
  • 20170519_100325

„Niezwykła podróż z Misiem Paddingtonem”


Uczniowie klas I-III przystąpili do projektu pod nazwą „Niezwykła podróż z Misiem Paddingtonem”. Głównymi celami projektu było: zainteresować uczniów czytaniem, aby doświadczali przyjemności zagłębiając się w literaturę dziecięcą, rozwijać ich zainteresowania poprzez zabawę z  książką. Aby osiągnąć zamierzone cele przedsięwzięto różne działania. Realizację projektu rozpoczęliśmy od wysłuchania fragmentu książki Michaela Bonda „Miś Paddington”. Następnie obejrzeliśmy fragment filmu Paula Kinga „Paddington”. Wybór tej znanej postaci nie był przypadkowy. Paddington jest bohaterem pozytywnym: sympatyczny, grzeczny miś potrafiący właściwie zachować się w każdej sytuacji. Na podstawie przeczytanego fragmentu książki powstały piękne płaszczyki dla bohatera. Wszystkie prace znalazły się na gazetce obok biblioteki. Kolejnym przedsięwzięciem było przygotowanie ilustracji do wybranych fragmentów książki Michaela Bonda. Prace wykonane różnymi technikami plastycznymi zostały wyeksponowane na gazetce. Zachęcamy do obejrzenia wszystkich prac.

  • 20170510_101307
  • 20170428_112719
  • 20170508_083226
  • 20170428_112812
  • 20170426_100209
  • 20170428_112423
  • 20170510_101301
  • 20170508_084133
  • 20170508_084149
  • 20170428_110559
  • 20170508_083156
  • 20170508_082310
  • 20170428_111525
  • 20170428_112711
  • 20170510_101254
  • 20170426_101635

Projekt edukacyjny w klasie V


W klasie V na lekcjach języka polskiego realizowany był projekt edukacyjny „W świecie mitów”. Pierwszym etapem  działań  w ramach realizowanego projektu było przeprowadzenie cyklu lekcji zapoznających uczniów z treścią mitów i  rolą jaką pełnią w naszej  kulturze. Uczniowie dokładnie poznali mity oraz głównych ich bohaterów. Dowiedzieli się co to jest związek frazeologiczny i poznali wiele frazeologizmów pochodzących z mitologii. Kolejnym etapem było przygotowanie plakatów zatytułowanych: podziemie, ziemia, niebo. Uczniowie pracując w  grupach wykazali się niezwykłą pomysłowością i  starannością w wykonywaniu zadań oraz dużą wiedzą z zakresu mitologii greckiej.

  • 20170314_121745
  • 20170314_121703
  • 20170314_115355
  • 20170314_122907
  • 20170314_122412
  • 20170314_120025
  • 20170314_105803
  • 20170314_115022
  • 20170314_122940
  • 20170314_115050
  • 20170314_105751
  • 20170314_120840
  • 20170314_111736
  • 20170316_102633
  • 20170314_120747
  • 20170314_120801

     grosz  worwa  trzymaj  akbezpuch  Bezpiecznaplus  mleko  owoce